Skip to main content
Logo Evropské komise
Zastoupení v České republice
Zpráva16 březen 2022

Dezinformační zbraně Kremlu: sedm věcí, které je potřeba vědět o RT a Sputniku

RT Sputnik

Evropská unie přijala sankce proti dezinformačním zbraním Kremlu – proti Sputniku a RT (Russia Today). 

Jejich vysílání v EU bylo urychleně pozastaveno, dokud neskončí agrese Kremlu vůči Ukrajině a dokud Putinovo Rusko nepřestane vyvíjet dezinformační a manipulativní aktivity zaměřené proti EU a jejím členským státům. 

Tato výjimečná, cílená a dočasná opatření byla přijata ve velmi specifickém kontextu, který nemá obdoby – v kontextu ruské vojenské agrese vůči Ukrajině.

Nejde o „cenzuru“ ani o „všeobecný zákaz“, ale o dobře zvážená opatření, která respektují základní práva a úměrně je omezují právě v rámci právně podloženého sankčního režimu. Tato opatření jsou jedním z kroků, které EU přijala v reakci na jednoznačnou hrozbu pro evropský mír a bezpečnost.

Sankce EU nebrání zaměstnancům těchto médií v tom, aby pro ně nadále pracovali a plnili své povinnosti. Přesto však větší počet zaměstnanců Russia Today po celém světě podalo kvůli invazi Putinova Ruska na Ukrajinu výpověď.

V důsledku sankcí, které EU přijala vůči RT a Sputniku, byla dočasně pozastavena vysílací práva těchto dvou kanálů. Kreml tak přišel o své zbraně informační války, kterou Putin vede souběžně se skutečnou brutální válkou proti Ukrajině.

Působení Russia Today a Sputniku může vytvářet dojem, že jde o mezinárodní média. Není tomu tak. Celá jejich činnost sleduje jediný cíl: prosazovat politiky Kremlu v zahraničí a podporovat je pomocí dezinformací a manipulování s informacemi. Cílem RT a Sputniku a jejich účtu na sociálních sítích je prohloubit fragmentaci a polarizaci ve společnosti, oslabovat důvěru v demokracii, mlžit ohledně faktů o porušování mezinárodního práva ze strany Kremlu a získávat podporu pro Putinovu válku. 

Sedm věcí, které je o RT a Sputniku potřeba vědět:

Sedm věcí, které je o RT a Sputniku potřeba vědět

 

  1. RT a Sputnik nejsou mediální společnosti, ale dezinformační zbraně Kremlu.

Russia Today vysvětluje své poslání přímo vojensky. Šéfredaktorka kanálu Margarita Simoňanová se veřejně vyjádřila, že RT je pro Rusko stejně důležitá jako ministerstvo obrany. Podle ní je RT schopná „vést informační válku proti celému západnímu světu“ s použitím „zbraní, kterými jsou informace“. Strategickým cílem RT je „podmanit si publikum“, „rozšiřovat jeho řady“ a následně využít přístup k tomuto publiku v „rozhodujících momentech“.

RT figuruje na oficiálním seznamu klíčových organizací, které mají pro Rusko strategický význam. Sputnik vznikl na základě prezidentského výnosu s cílem „informovat o státní politice Ruska v zahraničí“. RT každý rok dostává od ruského státu miliony rublů Například v návrhu ruského federálního rozpočtu na rok 2020 bylo pro Russia Today určeno téměř 23 miliard rublů, tedy 325 milionů eur nebo více než 8 miliard korun. Celkový rozpočet Ruska pro státní média dosahoval v roce 2021 téměř 1,3 miliardy eur.

  1. RT a Sputnik nejsou a ani se nesnaží být objektivní

Nezávislý novinářský výzkum ukázal, že šéfredaktorka RT a Sputniku Margarita Simoňanová hraje hlavní roli v rámci sítě mediální kontroly, která určuje, jaké zprávy by ruská státem kontrolovaná média měla a neměla pokrývat. Podle vlastního vyjádření má přímou zabezpečenou (tzv. žlutou) linku do Kremlu.

Margarita Simoňanová sa jednoznačně vyslovila za omezení přístupu k informacím v Rusku, když vyzývala k zákazu zahraničních sociálních sítí a uvítala tvrdý zásah Lukašenkova režimu proti běloruským novinářům.

Šéf mediální skupiny Rossija segodňa (Rusko dnes) Dmitrij Kiseljov, vůči kterému přijala EU sankce již v roce 2014, se před svými zaměstnanci vyjádřil, že „časy nestranné novinařiny skončily“ a že „objektivita je mýtus“.

  1. RT zaměstnává lidi s novinářskými zkušenostmi, ale nedodržuje mezinárodní normy novinářské práce

Russia Today slouží agendě Kremlu na Západě pod pláštěm „alternativní“ žurnalistiky zaměřené na vyvažování údajné zaujatosti „mainstreamových médií“. Svou důvěryhodnost zvyšuje prostřednictvím vystoupení západních politiků, členů akademické obce, novinářů a dalších vlivných osobností veřejného života, přičemž ve značné míře využívá formát komentářů, aby mohla prezentovat dezinformace jako názory.

Nedokáže však zakrýt svůj zásadní nedostatek veřejné zodpovědnosti, transparentnosti a redakční nezávislosti. RT má daleko k dodržování mezinárodních norem pro média, kterými se řídí mezinárodní veřejnoprávní vysílání. Kanál navíc zakrývásvůj rozpočet, dozorčí strukturu a mechanismy dohledu.

  1. RT a Sputnik jsou součástí velkého dezinformačního ekosystému

Existuje velké množství důkazů o vztahu mezi RT, Sputnikem a dalšími pilíři ruského dezinformačního ekosystému zahrnujícími množství oficiálních, zprostředkovaných („proxy“)  anonymních komunikačních kanálů a platforem, které Kreml využívá pro tvorbu zavádějících a manipulativních příběhů a jejich šíření.

RT a Sputnik podporují kybernetické operace s cílem ovlivňování informací a zapojují se do nich, a to včetně operací, které byly připsány ruské vojenské zpravodajské službě GRU.

  1. Skutečný vliv RT spočívá v působení na internetu a sociálních sítích

Russia Today je potřeba vnímat spíše jako společnost působící na sociálních sítích, která je schopna připravovat profesionální televizní vysílání, než jako televizní kanál, který je také přítomný na sociálních sítích. Ve studii z roku 2018, kterou dělal Ofcom (regulační úřad Spojeného království pro média), se RT s 2% podílem na celkovém počtu diváků umístila na předposledním místě, jde-li o popularitu „mezi dospělými, kteří využívají televizi ke sledování zpravodajství“. 

Dosah RT na sociálních sítích je mnohokrát větší. Začátkem roku 2020 se RT pochválila, že na různých kanálech YouTube dosáhla 10 miliard zhlédnutí. Mezinárodní média a ruští aktivisté však masovou přitažlivost RT na sociálních sítích zpochybnili. Po bližším zkoumání se ukázalo, že RT uměle navyšuje počet zobrazení na internetu, aby vzbudila dojem, že je oblíbenou a významnou mediální společností.

RT se aktivně pokoušela obsadit informační prostor v EU velkým počtem článků věnovaným otázkám, které jsou pro Kreml klíčové, jako je například zamlžování faktů o otravě Alexeje Navalného. Senzační zavádějící titulky, které RT používá pro zvýšení sledovanosti a reakcí na sociálních sítích v kombinaci s jejím laxním přístupem k autorským právům, vedly ke vzniku nebezpečného ekosystému, ve kterém mohou proxy webové stránky obsah produkovaný RT jednoduše multiplikovat, ať už nevědomě nebo cíleně.

V průběhu let vytvořila RT vícero vedlejších kanálů, které konkrétně slouží k šíření informací na sociálních sítích, kde se prezentuje zábavný obsah okořeněný „ruskou perspektivou“. Za kouřovou clonou těchto kanálů je RT, jež přizpůsobuje informace tak, aby cílily na různé publikum. RT a její vedlejší kanály se zároveň důsledně snaží zakrývat vzájemné vazby, ať už mezi sebou navzájem, nebo s ruským státem.

  1. RT se dostala do problémů už i v minulosti

Sankce EU vůči RT a Sputniku jsou výjimečné, cílené a dočasné a byly příjaty ve velmi specifickém kontextu, který nemá obdoby – v kontextu ruské vojenské agrese vůči Ukrajině. Tyto hlásné trouby Kremlu se však dostaly do problémů už dříve.

Na Ukrajině je RT zakázaná už od roku 2014 a v Německu se jí nikdy nepodařilo získat vysílací licenci. V roce 2019 Svaz německých novinářů varoval spolkové mediální orgány, že „Russia Today není informační médium, ale nástroj kremelské propagandy“. Russia Today DE se pokoušela obejít německá pravidla a získat vysílací licenci v Lucembursku, ale žádost zamítl i lucemburský regulační úřad. Koncem roku 2021 se RT DE pokusila začít vysílat v Německu bez platné licence, ale německé Komise pro schvalování a dohled vysílání zastavila.

RT byla zakázaná v Lotyšsku, Litvě a Estonsku. V USA se musela zaregistrovat jako zahraniční agent. Regulační úřad Spojeného království pro média Ofcom vyhodnotil mediální výstupy RT jako „značně zavádějící“ a uložil jí v roce 2019 pokutu ve výši 200 000 liber. V únoru 2022 úřad Ofcom začal 15 nových vyšetřování týkajících sa nestrannosti programů zpravodajského kanálu RT. RT několikrát varoval také francouzský regulační úřad pro vysílání.

  1. RT a Sputnik byly klíčovým nástrojem při propagaci a podpoře vojenské agrese Ruska vůči Ukrajině 

V snaze prezentovat Putinovu válku jako oprávněnou a získat pro ní podporu veřejnosti RT a Sputnik nadále pěstují a stupňují dezinformační rétoriku, která Ukrajinu hanobí. Dělají to tak už celé roky – svědčí o tom příklady z let 2016, 2017, 2018,2019,2020, 2021, i 2022.

V roce 2021 se šéfredaktorka RT Margarita Simoňanová zúčastnila konference v Doněcku, kde vyzývala, aby „matka Rus přivedla Donbas domů“, čímž doslova požadovala narušení územní celistvosti Ukrajiny.

Jen několik týdnů před tím, než Putin vydal příkaz k začátku invaze a války, podněcovala RT své publikum zprávou, že „Ukrajinci chtějí ruskou krev“.

Zatímco na ukrajinská města dopadají ruské rakety, RT a Sputnik pokračují v dezinformacích a kryjí skutečnou povahu Putinovy války na Ukrajině.

ZDROJ: EUvsDisinfo

Datum vydání: 4. března 2022

 

Podrobnosti

Datum zveřejnění
16 březen 2022